ကဗ်ာအေၾကာင္း ေျပာပါတယ္ (၆၆)

၁၉၆၀-၁၉၇၀ ကာလေတြမွာ အေမရိကန္ကဗ်ာေလာကမွာ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္ ေခါင္းေထာင္လာခဲ့တယ္။ ၁၉၂၀ခုႏွစ္မ်ားေႏွာင္းပိုင္းကေန ဒုတိယမ႓ာစစ္အၿပီး အေမရိကန္ကဗ်ာေလာကမွာ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္ကဗ်ာနဲ႔ မဂၢဇင္းေတြ႐ွိေနၿပီး ဖစ္လစ္ပ္ လာမန္း႐ွား၊ ခ်ားလ္စ္ ဟင္နရီ ေဖာ့ဒ္၊ ယူဂ်ီးန္ ဟိုးလာ့စ္တို႔ေပၚလြင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ သူတို႔ကို ဥေရာပ(ျပင္သစ္)ဆူရီယလ္သမားေတြလို႔ေခၚခဲ့ၾကတယ္။

အေမရိကန္ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္လို႔ေခၚတဲ့ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္ကို အေမရိကန္မႈျပဳလိုက္တာကေတာ့ ၁၉၆၀ခုႏွစ္ေတြမွာစခဲ့တယ္။ အဲဒီကာလက ကြန္ဖက္႐ွင္နလ္၊ ဘိ(တ္)၊ ဘလက္(က္)ေမာင္တင္န္၊ ဆဲန္ ဖရဲန္ဆစၥကို ရီေနေဆာ့န္စ္၊ ႏ်ဴးေယာ့က္ စတဲ့ကဗ်ာဂိုဏ္းေတြနဲ႔အၿပိဳင္ ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ဂိုဏ္းလည္း ေပၚလာတယ္။

ဘိ(တ္)(ဂင္းန္စ္ဘာ့ဂ္) နဲ႔ ႏ်ဴးေယာ့က္ (အက္ရ္ွဘရီ၊ ကို႔ခ္၊ အိုဟာရာ၊ ဘာဘရာ ဂက္စ္တ္) တို႔ကို လႊမ္းမိုးခဲ့ေပမယ့္ ဆူရီယလ္နဲ႔ထဲထဲဝင္ဝင္ပတ္သက္ခဲ့တာကေတာ့ ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ပဲျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္နဲ႔ ကြဲျပားျခားနားတာေတြ႐ွိတယ္။

(၁) ကဗ်ာအတြက္အသုံးျပဳျခင္း၊
(၂) ဖ႐ြိဳဒ္ထက္ ယြန္းဂ္(Carl Jung)ဘက္ လိုက္ျခင္း၊
(၃) ျပင္သစ္ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္ထက္ စပိန္/လက္တင္အေမရိက (ေလာ္ရ္ကာ)ဘက္လိုက္ျခင္း၊ ဘလိုင္းဝ္ Robert Bly ရဲ႕ Leaping Poetry ကဗ်ာအယူအဆမွာ သိစိတ္-မသိစိတ္-သိစိတ္ ဆိုၿပီး သိစိတ္ထံျပန္လွည့္သြားျခင္း

တို႔ျဖစ္ပါတယ္။ ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးျဖစ္သူ ေဂ်းမ္စ္႐ိုက္တ္ James Wright ဆိုရင္ သူ႕ကဗ်ာကို ဆူရီယလ္လို႔ေျပာတာ မႀကိဳက္ဘူး။ ‘အဲသလိုဆို က်ေနာ္႕ကဗ်ာဟာ မေအာင္ျမင္ဘူးေပါ့ဗ်ာ’ လို႔ေတာင္ ေျပာခဲ့ေသးတယ္။

အဲဒီေခတ္က ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ကဗ်ာဟာ ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြထဲမွာ ႏိုင္ငံေရးအေရာင္အေတာက္ဆုံးျဖစ္ခဲ့တယ္။ဗီယက္နမ္စစ္ဆန္႔က်င္ေရးတိုက္ပြဲမွာ ေ႐ွ႕တန္းကပါခဲ့တယ္။ (the key collection တိုက္ရဲ႕ ၂၀၁၈ထုတ္ “ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ကဗ်ာ မိတ္ဆက္” – ေဇယ်ာလင္း ႐ႈ)။ ေရာဘတ္ ဘလိုင္းဝ္၊ ေဂ်းမ္စ္ ႐ိုက္တ္၊ ဒဗၺလ္ယူ အက္စ္ မာဝင္တို႔၃ဦးဟာထင္႐ွားခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီကာလက စာေပပညာ႐ွင္ေတြၾကားဝိဝါဒကြဲျပားၾကတာေတြလည္း႐ွိခဲ့ပါတယ္။ ‘ဒိ(ပ္)အစ္ေမ့ဂ်္ကဗ်ာကို ဆူရီယလ္လို႔ေခၚသင့္မေခၚသင့္။

American Surrealism လို႔နာမည္တပ္ေခၚလာၾကတာကေတာ့ ဘလိုင္းဝ္တို႔လိုက္လာၾကတဲ့မ်ိဳးဆက္ပဲဖစ္ပါတယ္။ James Tate၊ Charles Simic တို႔အထူးေပၚလြင္ခဲ့ပါတယ္။ American Surrealist လို႔အေခၚခံခဲ့ၾကပါတယ္။ James Tate ကိုဆိုရင္ ကဗ်ာဆရာမ Claudia Keelan က ‘High Priest of American Surrealism’ ‘အေမရိကန္ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္ရဲ႕ဂု႐ုႀကီး’ လို႔ေတာင္ေခၚခဲ့ပါတယ္၊အဲဒီေခတ္က လူငယ္ကဗ်ာဆရာေတြအတြက္ ေတ့တ္ဟာေခါင္းေဆာင္ႀကီးပါပဲ။ ဒါေတာင္ သူဟာ ၂၃ႏွစ္ေလာက္ပဲ ႐ွိေသးတယ္။

၁၉၇၀ခုႏွစ္ေတြမွာ အေမရိကန္ကဗ်ာေလာကမွာ အထင္ကရကဗ်ာဆုႀကီးေတြဆြတ္ခူးခဲ့ၾကသူေတြဟာလည္း ဒီ အေမရိကန္ ဆူရီယလ္လစၥတ္ေတြပါပဲ။ ၁၉၈၀ခုႏွစ္ေတြမွာ အေမရိကန္ဆူရီယလ္ဟာငုပ္လွ်ိဳးသြားခဲ့တယ္။

ပညာ႐ွင္ေတြအလိုအရ

(၁) မူလဆရာႀကီးသုံးပါးထဲက ႐ိုက္တ္ကြယ္လြန္ျခင္း၊ဘလိုင္းဝ္ဟာ Men’s Movement လႈပ္႐ွားမႈဘက္ေရာက္သြားျခင္း၊နဲ႔ မာဝင္န္ဟာ ecology ေဂဟေဗဒဘက္ေရာက္သြားျခင္း၊
(၂) ပို႔စ္ေမာ္ဒန္အယူအဆေတြဝင္ေရာက္လာျခင္းနဲ႔အတူ Language Poetry (LP) ေခါင္းေထာင္လႊမ္းမိုးလာျခင္းနဲ႔
(၃)ေနာင္မွာ အေမရိကန္ ကြန္တမ္ပရီကဗ်ာလို႔ေခၚတြင္လာမယ့္ အေစာပိုင္းကဗ်ာေတြထဲေရာဝင္သြားျခင္း

တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

၂၁ရာစုအစပိုင္းမွာ နီယို-ဆူရီယလ္လစ္ဇမ္၊ LP နဲ႔ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္တို႔ကိုေပါင္းစပ္တဲ့ Surreal Langpo စတာေတြေပၚေပါက္လာပါတယ္။

ဒီေန႔ အေမရိကန္ေခတ္ၿပိဳင္ကဗ်ာေတြမွာေတာ့ ဆူရီယလ္နည္းနာတကၠနိေတြဟာ ေန႔စဥ္သုံးလို ျဖစ္လာၾကပါၿပီ။

ဒါနဲ႔ပတ္သက္လို႔ က်ေနာ္ေတြးမိတာတစ္ခု႐ွိတယ္။ ျမန္မာေမာ္ဒန္ေခတ္ဦးဟာ အေမရိကန္ ဆူရီယလ္ေခတ္နဲ႔အၿပိဳင္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ကိုေဖာ္ေဝးတို႔၊ ကိုသစ္မင္းတို႔ဟာ သူတို႔နဲ႔ေခတ္ၿပိဳင္ျဖစ္တဲ့ အေမရိကန္ ဆူရီယလ္ကဗ်ာေတြနဲ႔ ထိေတြ႕ခဲ့ၾကမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တာထက္ မ်ားပါတယ္။ အဲဒီမွာ ‘ေမာ္ဒန္’ ဆိုတာ ေပါင္းန္ဒ္တို႔ အဲလိယစ္တ္တို႔ရဲ႕ modernism ထက္ ‘ေခတ္သစ္/ေခတ္ေပၚ’ လို႔ အဓိပၸါယ္သက္ေရာက္တဲ့ ကဗ်ာဘက္ ပိုေရာက္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္လည္း ေဖာ္ေဝး၊ ေအာင္ခ်ိမ့္၊ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၊ ေျမခ်စ္သူ၊ သစၥာနီတို႔ရဲ႕ကဗ်ာေတြမွာ ဆူရီယလ္(နည္း)အေငြ႕အသက္ေတြ ေတြ႕ရတာျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အဲဒီတုန္းက ဆူရီယလ္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ ဆရာျမဇင္၊ ဆရာႏိုး၊ ဆရာေမာင္စြမ္းရည္တို႔က တစ္မ်ိဳးျမင္ခဲ့ၾကေပမယ့္ ေဖာ္ေဝး၊ ေအာင္ခ်ိမ့္၊ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ စသည္တို႔က ႏွစ္သက္လက္ခံခဲ့ၾကတဲ့သေဘာေတြ ေတြ႕႐ွိရပါတယ္။ ျမန္မာေမာ္ဒန္ေခတ္ဦးနဲ႔ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္ဟာ ျပင္သစ္ထက္ အေမရိကန္ ဆူရီယလ္လစ္ဇင္မ္နဲ႔ အတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ နီးစပ္ေကာင္းနီးစပ္ခဲ့မယ္လို႔ ယူဆရပါတယ္။

စဥ္းစားမိတာ ေျပာပါတယ္။
ကဗ်ာအေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။

ဇယလ
၁၉ ဒီ ကိုဗစ္၂၀

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>